Bankovní identita může v mnoha případech ulehčit život občana, pokud se ji naučí efektivně využívat. A o co vlastně jde?
Spoustu záležitostí lze již v dnešní době řešit on-line. Přes podání daňového přiznání, úkony na ČSSZ až po zobrazení testu na covid či vyjetí potvrzení o očkování. Aby se tyto služby mohly poskytovat takto bezkontaktně, je třeba nějakým způsobem ověřit identitu občana. A to je právě úkolem banky, která, pokud u ní máte založeno elektronické bankovnictví, už ji ověřenou má. Proto se většinou obejdete bez návštěvy pobočky své banky a bankovní identitu si založíte z pohodlí domova (případně už ji má pro vás banka založenou).
Do různých portálů tzv. eGovermentu, který zastřešuje aktivity úřadů, se pak přihlásíte skrz stejné údaje, jako do svého internetového bankovnictví. Důležité je, že totožnost ověřuje stále jen banka, proto jsou i tyto vaše údaje posílány pouze bance, a to výhradně na základě vaší aktivity. Pokud tedy banka používá dvojí ověření například přes telefon, budete i pro přihlášení do těchto státních portálů tomuto bezpečnostnímu procesu podrobeni.
Kam všude se lze pomocí bankovní identity přihlásit? Přihlášení je možné do Portálu občana, Portálu úřadů a portálu Moje daně. Velkou část úkonů tak lze vyřešit skrz bankovní identitu bez nutnosti stát dlouhé fronty na úřadech.
Stále více bank bankovní identitu poskytuje (AirBank, Česká spořitelna, ČSOB, Equa bank, Fio banka, KB, mBank, Moneta) a postupy jejího založení se jen mírně liší. Vyřízení trvá většinou do pár hodin.