Otázka: Dobrý den, dnes jsem zjistila, že jsem nedopatřením převedla špatný zůstatek běžného účtu, došlo k tomu při doložení došlých faktur na poslední chvíli a to po závěrečné kontrole účetnictví. Částku chybějících fa.vždy převádím z banky na pokladnu. Mohli byste mi prosím poradit, zda mám přiznání za 2018 opravit a poslat znovu nebo stačí v roce 2019 převést přes 261 zpět. Moc vám děkuji

Odpověď: Dotazu moc nerozumím. Zejména textu ' Částku chybějících fa.vždy převádím z banky na pokladnu'. Banku přece účtujete na základě výpisu z účtu a pokladnu na základě pokladních dokladů. Nejedná se o převodové účty. Stav účtu k 31.12. musí souhlasit s údajem na výpise z banky k 31.12. Rovněž tak stav pokladny musí souhlasit s inventurou, kterou jste povinni provádět 4x do roka. Všechny účty na konečném účtu rozvažném musí souhlasit s počátečním účtem rozvažným ke dni 1.1. V opačném případě je účetnictví neprůkazné. Pokud vznikne potřeba měnit něco z jakéhokoli důvodu po schválení účetní závěrky a podání přiznání, je nutno opravu provést v aktuálním účetním období s vyuřitím účtu 547 - mimořádné provozní náklady (nedaňové) a podat dodatečné, popř. opravné daňové přiznání. 
Otázka: Dobrý den, momentálně jsem ukončila studium na VŠ a tím jsem ztratila status studenta, který opět získám od září. Brigádně si přivydělávám na DPP cca 6000 měsíčně a jsme přihlášena jako samoplátce zdravotního pojištění a měsíčně platím své pojišťovně 1803,00 Kč. Chci se zeptat, zda je možné poté poslat prohlášení k dani a zda mi stát vrátí nějakou část peněz z uhrazeného pojištění. Děkuji mockrát.

Odpověď: Podepíšete-li prohlášení k dani, z výdělku, který uvádíte, daň platit nebudete. To ale nemá nic společného se zdravotním pojištěním. Pokud za Vás neplatí pojištění stát, musíte si platit pojištění sama. Pojištění činí 13,5% z minimální mzdy (Vámi uváděných 1.803,-- Kč). Toto pojištění Vám vráceno nebude.
Otázka: Dobrý den, jsem student a měl bych dotaz ohledně zdanění vykonávaných brigád. Chci se zeptat, jestli mohu na následující 3 měsíce podat Prohlášení poplatníka daně z příjmů (růžové prohlášení) u jednoho zaměstnavatele a poté ho podat na dobu 2 měsíců u druhého zaměstnavatele a poté opět u původního zaměstnavatele? Vím, že je možné podat ho pouze u jednoho, ale nejsem si jistý, jestli se může takto podávat každý měsíc u jiného zaměstnavatele. Můžu ho proto vždy podat na období řekněme 1 měsíce? Děkuji.

Odpověď: Ano, můžete. V jeden okamžik (měsíc) ale můžete mít podepsané prohlášení pouze u jednoho zaměstnavatele. 
Otázka: Dobrý den , mám dotaz delala jsme daně příteli a započítává jsme tam dvě faktury dvakrát takže má jakoby vetsi příjem , vadí to ??? Je v tom problém ???? Ze má vetsi příjem třeba měl 34000 a já započítala ze má 68 000 ale daně odvedl tak jak měl jen stim ze má vetsi příjem ... udává se odkud dostal ty peníze nebo musí se dokládat k danovemu přiznání aj faktury odkud byl jeho příjem vyplaceny. ?? Dekuji za odpověď

Odpověď: Příjmy přiznávate, výdaje jste povini prokazovat (lze použít paušál). Z toho plyne, že pokud přiznáte vyšší příjem, který bude mít v důsledku vyšší zdanění nebo i nezměněnou daňovou povinnost, nemusíte podávat dodatečné daňové přiznání. Pokud by ale vyšší příjmy měli za následek snížení daně, popřípadě čerpání daňového bonusu na dítě, může finanční úřad zkoumat, zdali nedošlo k obcházení zákona. V takovém případě by Vaše tvrzení, uvedené v dotazu, vedlo k neuznání slev a daňových bonusů.
Otázka: Dobrý den, mám následující dotaz, jde mi vlastně o to, zda-li mám povinnost podávat daňové přiznání. V roce 2016 jsem koupil 1/2 nemovitosti, měsíc poté odcestoval do zahraničí. Po celou dobu v zahraničí jsem byl odhlášen ze zdravotního systému ČR. Od ledna 2018 jsem ze zahraničí zpátky, a od té doby jsem přihlášen jako OBZP. V červenci roku 2018 jsem mou 1/2 nemovitosti prodal, za cenu o cca 200 000,- nižší než byla cena pořizovací. Jsem povinen podávat daňové přiznání, i když daň k zaplacení bude nulová? Děkuji, s přáním hezkého dne Matěj

Odpověď: Ano, jste. Váš příjem přesáhl 15.000,-- Kč a není od daně osvobozen. Skutečnost, že nebudete platit daň z příjmů, není podstatná.  
Otázka: Dobrý den. Mamka podala u zaměstnavatele roční zúčtování daně a přiložila dopis z banky kde je částka úroků z hypotečního úvěru za rok 2018. Následně ji přišel domů dopis od účetní že zúčtování za rok 2018 bude bez uplatnění na slevy daní jelikož nedolozila smlouvu a výpis z katastru nemovitostí. Chci se zeptat jestli je ještě nějaká možnost o to požádat a jestli nevadí že za rok 2017 na to úplně zapomněla a nežadala vůbec nebo zda to jde i zpětně za rok 2017? Děkuji

Odpověď: Ano, slevu za rok 2017 a 2018 lze uplatnit v řádném daňovém příznání za roky 2017 a 2018. Požádejte zaměstnavatele o vydání potvrzení o zdanitelných příjmech za uvedená období a podejte přiznání, kde uplatníte slevu z hypotečního úvěru. Na finanční úřad spolu s přiznáním podejte jako přílohu i kopii smlouvy o hypotečním úvěru a potvrzení o zaplacených úrocích z tohoto úvěru. Přiložte i potvrzení o zdanitelných příjmech od Vašeho zaměstnavatele. Při vyplnění údajů o zaplacených zálohách ze závislé činnosti nezapomeňte zohlednit i roční zúčtování provedené Vašim zaměstnavatelem.    
Otázka: Dobrý den, jakou výši paušálních výdajů za rok 2018 budu uplatňovat při ostatní pomocné činnosti související s finančním zprostředkováním? Děkuji za odpověď

Odpověď: Záleží na tom, jestli máte na uvedenou činnost živnostenský list. Pokud ano, je paušál 60 % z příjmů ze živnostenského podnikání; nejvýše lze však uplatnit výdaje do částky 600.000 Kč. Pokud máte příjem z jiného podnikání, ke kterému je potřeba podnikatelské oprávnění, je paušál 40 % z jiných příjmů ze samostatné činnosti. Nejvýše lze však uplatnit výdaje do částky 400000 Kč.
Otázka: Dobrý den, otec je starobní důchodce a přivydělává si jako malíř. V roce 2018 měl tři smlouvy o dílo v hodnotách 10.000,-, 10.000,- a 39.600,-, jiné příjmy nemá. Musí podávat daňové přiznání a přehledy na pojišťovnu a ČSSZ? Děkuji

Odpověď: Ano, musí. Daň ale bude mít nulovou a protože se jedná o vedlejší činnost, nebude platit ani sociální pojištění. Bude platit pouze zdravotní pojištění ve výši 805,-- Kč.
Otázka: Dobrý den, pracuji jako průvodce v turistickém ruchu, OSVČ se sídlem v ČR, nevedu si účetnictví, využívám výdajový paušál. Můj zahraniční klient mě požádal, abych pro něj zajišťoval nejen průvodcovské služby, ale i nakupoval další služby jako vstupenky, dopravu, stravování v restauracích atd. Pokud mu ale budu vše fakturovat, neúměrně mi naroste daňový základ, aniž by se mi zvednul profit, a jelikož nemám a nechci si vést účetnictví, budu to muset celé danit, jelikož si tyto náklady nemohu odečíst od obratu. Je možná varianta, že by mi na tyto nákupy klient poslal separátně peníze na můj devizový účet, já bych služby obstaral, zaplatil a pak mu poslal originály, případně kopie stvrzenek, abys si je dal do svého účetnictví jako náklad? Já bych mu jen pak nafakturoval service fee za obstarání těchto dodatečných služeb. Ze strany klienta s tímto řešením není problém. Já chci zůstat u výdajového paušálu a přitom nechci mít problém s FÚ, pokud mi budou chodit částky, které nebudou na faktuře. Předem děkuji za odpověď. Svašek

Odpověď: Postup, který navrhujete není správný. Nepovedete účetnictví, ale daňovou evidenci. Výsledek je ale stejný, příjdete o paušální výdaje.  
Otázka: Prosím o radu. Vedu v DE neuhrazenou pohledávku. Na dlužníka jsem po splatnosti faktury (2002) podal soud (který trval 4 roky až do r.2006 ) a výsledkem bylo, že výtěžek z jeho exekuce shrábla hypoteční banka a já v rozsudku nezískal vůbec nic. Nyní po 12-ti letech chci přerušit podnikání. Musím i v tomto případě dodanit tuto 16 let starou pohledávku ? Děkuji.

Odpověď: Pohledávku nezdaňujete. Vyřadíte ji z daňové evidence, ale o výdaje spojené s touto pohledávkou musíte zvýšit základ daně. Jedná se výdaje na materiál, zboří apod.
Otázka: Dobrý den, pracuji jako OSVC na ŽL, chodím uklízet domácnosti a kanceláře. Tyto zakázky mi zprostředkovává jedna agentura a rovněž za mne vede faktury. Od poloviny minulého roku si ještě přivydělávám občasnými úklidy u mých známých, kde nevystavuji žádnou fakturu a tito lidé mi potom pošlou peníze na účet. Mám tyto částky rovněž uvést do příjmů a jak? Děkuji.

Odpověď: Ano. Příjmy uveďte do daňového přiznání dle § 7 zákona o dani z příjmů.
Otázka: Dobrý den, začla jsem podnikat, nakupuji a prodávám zboží s DPH, nejsem plátce. Jak je to se zbožím, které nakoupím pro sebe? Při výdajovém paušálu by to neměl být problém, protože nikde nebudu uvádět přijatou fakturu, ale kdybych na konci roku dělala účetnictví podle skutečnosti, je nějaký problém, že mám nakoupené něco a nemám to prodané, ani na skladě? Děkuji

Odpověď: Ne, není. Nákupy pro osobní spotřebu neuvedete do výdajů (daňové evidence) nebo nákladů (účetnictví).
Otázka: Dobrý den,chci se zeptat,měla sem 14ti denní brigádu a růžové prohlášení podepsané do 3.sprna, nyní nastupuji na 3 dny od 16. do 18.srpna na jinou brigádu a 31.srpna až 1.září zase na jinou brigádu u jiného zaměstnavatele.Můžu tak podepsat růžové prohlášení u všech zaměstnavatelů,když se termíny brigád nepřekrývají? děkuji

Odpověď: Ne, nemůžete. Pobírá-li poplatník za stejný kalendářní měsíc mzdu současně nebo postupně od více plátců daně, přihlédne k měsíční slevě na dani podle § 35ba a k měsíčnímu daňovému zvýhodnění pouze jeden plátce daně, u kterého učiní prohlášení. Je tedy rozhodující měsíc. Pouze u jednoho plátce můžete mít podepsáno prohlášení za srpen. Za září můžete podepsat prohlášení u jiného zaměstnavatele.
Otázka: Dobrý den, Začal jsem spolupracovat s klientem z Anglie, pro kterého budu dělat servis (optimalizace a tvorba webových stránek). Jsem zde zaměstnán jako normální zaměstnanec na plnočasový úvazek, ale 5-10 hodin týdně chci navíc poskytovat službu klientovi do zahraničí. Pro orientaci, měsíčně by jsem nabyl přidanou hodnotu v ceně cca 15 tisíc korun. Jak tomu rozumím, pravděpodobně si budu muset zřídit živnost a fakturovat mu na konci měsíce příslušnou částku. Budu mu fakturovat i DPH(VAT)? V případě zřízení živnosti, budu ještě muset platit nějaké zálohy? Pravděpodobně ne, protože zaměstnavatel už za mně vše odvádí. Je to tak? Děkuji, Radek

Odpověď: Co se týká daně z příjmů, zálohy platit nebudete. Pokud dílčí základ daně ze závislé činnosti (zaměstnání) bude vyšší jak 50% zálohy se neplatí. U DPH je situace jiná. Buď se zaregitrujete dobrovolně jako plátce DPH. Každý měsíc jste povinen podat daňové přiznání a pokud je náplň, tak i souhrné a kontrolní hlášení. Máte nárok na odpočet daně na vstupu u plnění, které použijete pro Vaši ekonomickou činnost. Pokud tuto možnost nezvolíte, jste povinen se registrovat jako identifikovaná osoba dle §6i zákona 235/2004 Sb., o DPH. V tomto případě podáváte přiznání k DPH a souhrné hlášení jenom v měsíci, kdy poskytnete plnění do EU. Kontrolní hlášení nepodáváte a nemáte nárok na odpočet DPH na vstupu. V obou případech je daň v ČR osvobozena a daň si vyrovná Váš odběratel v EU.
Otázka: Dobrý den, potřebovala bych poradit se splátkovým kalendářem u nájmu nebytových prostor. Řekněme že fakturuji nájemné s tím, že nájemní smlouva podepsaná 31.5. je účinná od 1.6.2018. Splátky se hradí do 15. dne předcházejícího měsíce. Např. tedy dne 31.5. vystavím splátkový kalendář na jednotlivé splátky, DUZP by tedy byl vždy 15.den v měsíci. Jaké DUZP by mělo ale být u první splátky za červen (která by byla jinak splatná 15.5., v tu dobu ale ještě nájemní vztah neexistoval)? Jako DUZP tedy bude u první splátky uvedeno datum vystavení splátkového kalendáře (31.5.), datum účinnosti smlouvy (1.6.) nebo můžu dát např. 15.6. stejné jako u následující splátky na červenec?

Odpověď: Splátkový kalendář určuje budoucí platby. V nájemní smlouvě na něj musí být odkazováno. Uvedl bych tedy první splátku 15.6. (DUZP). Co se týče první platby, postupujte podle ustanovení §21 odst. 4 zákona 235/2004 Sb., o DPH. První poskytnutí služby je 1.6. Pokud tedy nedošlo k platbě dříve, je DUZP 1.6. Pokud jste peníze dostala dříve, např. při podpisu smluvy 31.5., je DUZP 31.5.  
Otázka: Dobrý den, jsem studentkou VŠ. Od června do srpna pracuji brigádně na DPČ. Moje průměrná mzda je okolo 8 000/měsíc. Jelikož je mzda vyšší než 2 500,- odvádí se mi z ní zdravotní a sociální. Je možno tyto peníze nějakým způsobem dostat zpět (daňové přiznáni atd.?)? Děkuji.

Odpověď: Ne, sociální a zdravotní pojištění se u DPČ nezúčtovává. Řešením je uzavřít DPP. Pokud podepíšete prohlášení k dani, Váš výdělek nepřekročí 10.000,-- Kč/měsíc a pracujete celkem maximálně 300 hodin/rok, nic neplatíte.    
Otázka: Dobrý den, jsem čtvrtletní plátce DPH, vedu daňovou evidenci. Vystavil jsem zálohou fakturu, která byla celá zaplacena, vystavil jsem na přijaté částky daňové doklady. Ještě jsem ale nedodal zboží(dodáno bude až za měsíc), mám tedy vystavit vyúčtovací fakturu nyní(zaplacená celá záloha), nebo až po dodání zboží? Moc Vám předem děkuji za radu.

Odpověď: Den uskutečnění zdanitelného plnění je dle §21 odst. 2 dodání zboží. Vyučtovací fakturu jste povinen vystavit do 15 dnů ode dne uskutečnění zdanitelného plnění. Ve Vašem případě tedy vystavíte fakturu nejdříve při dodání zboží. 
Otázka: Dobrý den, pracuji jako zaměstnanec obecního úřadu. Od 1.6.2018 se mi změnil tarif na stupeň 11 (ze stupně 10), ale průměrný hodinový výsledek na výplatním lístku je shodný jako ve stupni 10. Mohu se zeptat jestli je to chyba účetní nebo se mi výdělek skutečně nezvýšil? Děkuji za info.

Odpověď: Pravděpodobně píšete o průměrném výdělku pro náhrady. Ten bude skutečně stejný, jako byl v 4 a 5 /2018. Průměrný výdělek pro náhrady se počítá z minuleho čtvrtletí. pro 2 čtvrtletí se počítá z příjmů za 1-3/2018. Od mzdy za 7/2018 se bude průměrný výdělek pro náhrady počítat ze mzdy za 4-6/2018 a měl by se Vám tedy zvýšit.    
Otázka: Mám řemeslnou živnost Výroba,opravy elektrických přístrojů a chtěl bych si založit další řemeslnou živnost Zámečnictví. Jak se potom počítají výdaje procentem? U každé živnosti zvlášt, nebo se to bere,jako bych měl živnost jednu.

Odpověď: Výdaje dle § 7 odst.7 zákona č. 586/1992 Sb. (výdaje paušálem) nelze kombinovat s uplatněním výdajů dle skutečnosti. Postupujete, jako byste měl jednu živnost. 
Otázka: Dobrý den, mám před sebou zapeklitou otázku. Do teď jsem podnikal jako živnostník v oblasti reklamy. Neměl jsem z povahy oboru téměř žádné náklady a danil jsem výdajovým paušálem. Od Července nebo Srpna tohoto roku si chci založit eshop a náklady mi stoupnou a paušál by se mi moc nevyplatil. Přitom bych chtěl, alespoň nějaký čas, pokračovat ve své stávající činnosti. Nejsem si úplně jist, jak takovou situaci vyřešit. Uvažoval jsem pro eshop o založení s.r.o., ale nevím zda je toto řešení to nejideálnější. Můžete mi prosím poradit? S pozdravem, David Mikulášek

Odpověď: Výdaje dle § 7 odst.7 zákona č. 586/1992 Sb. (výdaje paušálem) nelze kombinovat s uplatněním výdajů dle skutečnosti. Pokud jako podnikající fyzická osoba budete z eshopu upltňovat skutečné výdaje, paušální výdaje z reklamní činnosti již uplatnit nemůžete. Založení s.r.o. na eshop lze z daňového hlediska doporučit, musíte ale zvážit i jiné, než daňové aspekty (povinné vedení účetnictví, zpracování uzávěrky, ukládání do sbírky listin, vyšší sankce za porušení povinností apod.)
Otázka: Dobrý den, Z jakého řádku přiznání k daňi z příjmu FO se vypočítávájí výše zálohy. Předem děkuji za odpověď. Marki.Navratilova@seznam.cz

Odpověď: Řádek 74 daňového přiznání. 
Otázka: Dobrý den, ráda bych se zeptala,jak mám podávat daňové přiznání,když jsem na rodičovské dovolené,a měla jsem výdělky přes internet (dotazníky,klikačky,dopisování prací,...) přes 20000- 25000 cisteho za rok,a není žádná podepsána smlouva.Děkuji

Odpověď: Pokud vlastníte k uvedeným službám živnostenské oprávnění, budete příjem zdaňovat dle § 7, pokud nikoli, tak podle § 10 zákona o daních z příjmů. Z uvedených příjmů Vám daňová povinnost nevznikne.
Otázka: Moc děkuji za odpověď. Mohla bych mít ještě jeden dotaz? Zjistila jsem teď kontrolou záloh a DD k přijatým platbám, že jsem v 1/18 vystavila daňový doklad k přijaté platbě na nižší částku než byla uhrazena. Nevím jak se mi to povedlo, ale povedlo. Mohla bych teď v dubnu taky vystavit opravný daňový doklad k přijaté platbě jen na rozdíl? Ještě jednou moc děkuji.

Odpověď: Ne, Je nutno vystavit opravný doklad k přijaté platbě (§ 43 zákona o DPH) a podat dodatečné daňové přiznání za 1/2018.
Otázka: Dobrý den, vystavili jsme minulý měsíc fakturu za služby firmě na Slovensku. Teď bylo zjištěno, že faktura byla vystavena špatně, měla být vystavena na firmu v Čechách. Musíme udělat dodatečné přiznání za minulý měsíc a vydobropisovat fakturu na SK a vystavit novou do firmy v ČR nebo lze vystavit dobropis teď v dubnu a správnou fakturu? Moc děkuji za odpověď.

Odpověď: Postupujte podle § 42 odst. 1 písm. a) zákona 235/2004 o DPH. Dle odst. 2 tohoto ustanovení vystavujete daňový doklad do 15 dnů ode dne zjištění rozhodných skutečností, vše tedy uvedete do dubna 2018.
Otázka: Dobrý den, Fyzická osoba, plátce DPH. Platila čtvrtletně zálohy na energie EON, neuplatňovala odpočet DPH. V lednu 2018 přišla konečná faktura, kde byla souhrnná rekapitulace FAKTUROVANÁ ČÁSTKA: ZD 9 897,84 Kč DPH 2 078,55 Kč CELKEM 11 976,39 Kč minus ZÚČTOVANÉ ZÁLOHY. Jelikož jsme si v průběhu roku 2017 neuplatňovali DPH ze zaplacených záloh, zálohy jen platili, bylo možné dát do daňového přiznání celou fakturovanou částku a zároveň uvést do kontrolního hlášení? Nebo jak v tomto případě postupovat správně? Děkuji

Odpověď: Ano, postup je možný. Vzhledem k tomu, že výsledná částka přesáhla 10.000,-- Kč, nebude se Vaše kontrolní hlášení shodovat s kontrolním hlášením Vašeho dodavatele. Budete pravděpodobně vyzvání ke kontrole správnosti kontrolního hlášení. Potvrďte správnost naposledy podaného kontrolního hlášení. Je možné, že fakturu budete muset předložit fyzicky k následné kontrole. To nic nemění na možnosti uplatnění odpočtu DPH tak, jak popisujete. Pokud se chcete tomuto postupu vyhnout, uplatňujte DPH na vstupu z každého dokladu o přijaté platbě, který je Váš dodavatel povinen vystavit do 15 dnů od přijetí platby, popřípadě dle platebního kalendáře.
Otázka: Dobrý den, já a moje dvě kolegyně jsme zaměstnané a k tomu na vedlejší činnosti OSVČ. Sdílíme spolu kancelář, kterou já mám pronajatou a s kolegyněmi mám podepsanou podnájemní smlouvu. Ony mi přispívají na nájem a na zálohy za energie té kanceláře, je to pro mě příjem, který musím danit? Pokud ano, mám ho v daňovém přiznání přičíst do dalších příjmů z nezávislé činnosti nebo se to píše až na tu další přílohu jako příjem z nájmu? Předem děkuji za odpověď.

Odpověď: Jedná se u Vás o příjem dle §7 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů. Pokud uplatňujete ve svých výdajích náklady na nájemné a na energie, jsou vašim příjmem i přijaté zálohy od Vašich kolegyň.
Otázka: Dobrý den, dodavatel bytového textilu (ručníky a osušky) ze Slovenska nám uvádí na faktuře Prenesenie daňovej povinnosti a 0% dph. On je plátce DPH na Slovensku a my plátce DPH zde v ČR. Jedná se o dovoz zboží z EU. Jedná se prosím o přenesení daňové povinnosti ? Nebo vystavuje chybné faktury....? Děkuji

Odpověď: V dotazu se jedná o pořízení zboží z jiného členského státu EU. Dovoz zboží je z nečlenských zemí EU. Pořízení zboží z jiného členského státu EU je v tomto státě osvobozeno od daně. Na Slovensku tedy bude na daňovém dokladu informace o osvobození od DPH. V ČR na daňovém dokladu nebo v evidenci pro účely DPH uvedete sazbu daně a daň platnou v ČR. Zároveň máte ve stejném období nárok (při splnění ostatních podmínek) na odpočet této daně na vstupu. Nejedná se tedy o přenesení daňové povinnosti. Toto ustanovení (§92a zákona 235/2004 Sb., o DPH) řeší jinou problematiku výhradně mezi plátci v ČR.    
Otázka: Dobrý den, mám dotaz ohledně identfikovane osoby. Mám s.r.o v Česku a nakoupil jsem služby v roce 2017 od slovenského dodavatele. Musím se registrovat? Problem je, že v CR jsem jako neplátce DPH musím doplácet dan - reverse charge? Děkuji

Odpověď: Dle § 6h zákona č. 235/2004 Sb., o DPH je osoba povinná k dani (podnikatel) se sídlem v tuzemsku, která není plátcem, identifikovanou osobou ode dne přijetí služby s místem plnění v tuzemsku od slovenského dodavatele (který není usazen v tuzemsku). To znamená, že musíte odvést daň v ČR dle platné sazby pro konkrétní službu (většinou 21%) a podat daňové přiznání (pouze v období přijetí služby). Jako identifikovaná osoba nemáte nárok na odpočet daně na vstupu. Vaše výstupy dani nepodléhají. Je samozřejmě možné stát se plátcem daně, zdaňovat Vaše výstupy a uplatňovat daň na vstupu jak od plátců v ČR, tak i z EU.
Otázka: Dobrý den, přítel OSVČ má řemeslnou živnost, příjmy má pouze cca 400tis. Kč, výdaje má paušálem 80% - tudíž mu vychází nulová daň. Může v tomto případě uplatnit bonus na dítě? Nebo by musel výdaje mít jenom s paušálem 60%. Děkuji mockrát za odpověď.

Odpověď: Od roku 2017 může, ale je nuto v daňovém přiznání zaškrtnout políčko 'uplatňuji nižší limit u výdajů stanovených procentem z příjmů'.
Otázka: Dobrý den, pracuji již několik let jako zaměstnanec ve firmě. Od cca poloviny roku 2017 mám i vedlejší činnost - mám internetový obchod. Můj výdělek za minulý rok byl cca 15000. V práci jsem podepsal prohlášení daňového poplatníka s tím, že jsem si myslel, že si udělám daňové přiznání ohledně vedlejší činnosti sám. Teď ale nevím, jestli jsem tohle neměl oznámit už při podpisu prohlášení daňového poplatníka, že mám i vedlejší činnost. Nevím, co mám teď dělat. Můžete mi prosím pomoci? Myslím, že vždy v březnu se vrací s výplatou i přeplatek na dani a tak nevím, jestli už není pozdě. Děkuji mockrát za radu

Odpověď: Prohlášení jste podepsal, to je v pořádku. Oznámit vedlejší činnost zaměstnavatelovi nemusíte (pokud je Váš předmět činnosti odlišný od Vaší pracovní náplně a předmětu podnikání firmy, kde pracujete). Co ovčem nesmíte udělat je požádaat o roční zúčtování daně z příjmů. Musíte požádat o potvrzení příjmů a spolu s Vaší vedlejší činností zdanit. Přiznání letos podáváte k 2.4.2018.
Otázka: Dobrý den, jsem OSVČ od září 2017.Nahlásila jsem si daň podle skutečných nákladů, ale nyní bych chtěla udělat daně paušálem. Musím někde změnu předem hlásit? Děkuji

Odpověď: Ne, nic nehlásíte. Rozhodující je, jak vyplníte daňové přiznání za rok 2017. Paušál můžete uplatnit.
Otázka: Dobrý den. Jsem matka samoživitelka s dítětem 14 let. Od 26.10.2017 jsem na neschopence. V zaměstnání jsem podepsala papíry ohledně daní a chci se zeptat zda mi bude nějaké peníze vráceny. Prý samoživitelky nemají nárok na vrácení daní.Děkuju

Odpověď: Nelze odpovědět, protože neznám Vaše příjmy a zaplacenou daň v průběhu roku 2017, ale pravěpodobně ano. Pokud Váš příjem za rok 2017 činil alespoň 66.000,-- Kč hrubého a na dítě uplatňujede slevu vy, budete moci čerpat i daňový bonus. Požádejte zaměstnavatele o roční zúčtování.
Otázka: Dobrý den, jsem OSVČ a nové limity pro paušální výdaje 600 000 jsou naprosto likvidující. Jaké jsou možnosti snížit daňové zatížení, zejména sociální pojištění pokud je úhrn příjmů přes 1,5 mil. ročně?

Odpověď: Pokud jsou Vaše výdaje vyšší než uvedených 600.000,-- Kč, máte požnost vést daňovou evidenci nebo účetnictví. Pokud vyšší nejsou, můžete počínaje r. 2018 uplatnit pouze 600.000,-- Kč (u řemeslných činností 800.000,-- Kč).
Otázka: Předseda SVJ pracuje v hlavním pracovním poměru v našem SVJ dělá předsedu, Za funkci pobírá odměnu ve výši 4OOOKč za rok. Jak se tato odměna zdaní a kdo ji platí. Děkuji

Odpověď: Jedná se o závislou činnost (§6zákona 586/1992 Sb.) a zúčtovává jí zaměstnavatel. Veškeré odvody platí zaměstnavatel, tedy Vaše SVJ.
Otázka: Dobrý den, jsem OSVČ, neplátce DPH, vedu daňovou evidenci. Na přelomu roku, 29. 12. 2017, jsem vystavila dvě faktury s datem splatnosti v roce 2018. Platba u obou byla na účet připsána v lednu 2018. Nyní zpracovávám DAP za rok 2017 a chci se zeptat, do kterého roku zahrnout tyto příjmy z hlediska daní z příjmů FO? Děkuji za odpověď

Odpověď: Zahrnete je daňového přiznání za rok 2018, tedy do přiznání, které budete podávat k 1.4.2019.
Otázka: Dobrý den, chtěl bych se zeptat na termín vyplacení náhrady mzdy za prvních 14dnů nemocenské, hrazené zaměstnavatelem. Nemocenskou jsem začal 30.1.2018. Výplatu za měsíc leden jsem dostal, avšak by mne zajímalo, kdy je určený výplatní termín náhrady mzdy, kterou za prvních 14dní hradí zaměstnavatel. Vím, že účtovaci období je vždy od prvního do posledního dne v měsíci. Výplata je pak k 25. dní v měsíci následujícím. Takže pokud jsem za měsíc leden obdržel výplatu 25.unora a nemocenská je od 30.ledna a stále trvá, mám nárok na vyplacení náhrady mzdy již v měsíci únoru? Pěkný den.

Odpověď: Ne, nemáte. První 3 pracovní dny se náhrada neplatí. Na náhradu Vám vzniká nárok až za únor 2018 s výplatou ve výplatním termínu Vašeho zaměstnavatele, tj v březnu 2018.
Otázka: Dobrý den, v roce 2017 jsem byla v domácnosti bez příjmu a od listopadu jsem zaměstnaná. Podle potvrzení o výdělku jsem na dani nedovedla nic. Mám povinnost podávat daňové přiznání? V práci jsem o to nežádala,takže účetní to dělat nebude. A pokud třeba příští rok na dani už něco odvedu,mám povinnost dan.přiznání podat nebo ne? Děkuji za odpověď.

Odpověď: Pokud nemáte jiné příjmy vyšší než 6.000,-- Kč ze zaměstnání od jednoho plátce, nejste povinna podávat daňové přiznání k daním z příjmů (§ 38g, odst.2 zákona 586/1992 Sb. o daních z příjmů).
Otázka: V roce 2017 jsem byla vedena na ÚP a 9.10.2017 jsem se stala OSVČ a za toto období jsem si vydělala 49200Kč. Jak a jestli vůbec do DP(paušálem) započítat školkovné a odpočet na dítě. Děkuji

Odpověď: Ve Vašem případě slevy neuplatníte. Z uvedeného příjmu je daň se základní slevou na poplatníka 0. Lze tedy uvažovat pouze o daňovém bonusu na dítě. Tam ale nesplňujete podmínku, že ve zdaňovacím období máte příjem podle § 6 nebo 7 ( a 8, 9 pro rok 2017) alespoň ve výši šestinásobku minimální mzdy.
Otázka: Dcera je OSVČ a je na rodič.dovolené, výdělek z OSVČ par7 má 66000,- Kč hrubého ( pracovala v roce 2017 pouze 3 měsíce). Po odečtení výdajů paušálem jí zbyde daň . základ pouze 13200,-Kč. Netuším zda pro nárok na vrácení bonusu se zahrnuje hrubý příjem bez odečtení výdajů což by splňovala,( 6x minim.mzda) nebo čistý příjem což je vlastně základ daně v daňovém příznání a to by nesplňovala. Byla by škoda , aby přišla o daňový bonus. Děkuji

Odpověď: Daňový bonus může uplatnit poplatník, který ve zdaňovacím období měl příjem podle § 6 nebo 7 alespoň ve výši šestinásobku minimální mzdy. Pro rok 2017 mohlo jít i o příjem dle § 8 a 9. Jedná se tedy v dikci zákona o příjem, nikoli základ daně. Ve Vašem dotazu se tedy jedná o částku 66.000,-- Kč. Podotýkám, že výdaje paušálem nemáte povinnost uplatnit. V daňovém přiznání máte povinnost přiznat příjmy a možnost uplatňovat výdaje. Nicméně s ohledem na zdravotní pojištění a sociální zabezpečení je pro Vás výhodnější paušální výdaje uplatnit.
Otázka: Dobrý den, dodavatel nás nyní, tj. leden 2018 informoval o neuhrazené faktuře z května 2017. Dodavatel následně přiznal, že v průběhu roku měnil účetní program a došlo k tomu, že daná faktura nám nebyla vůbec zaslána. Jedná se o fakturu z přenesenou daňovou povinností. Jak ji nyní mám zaúčtovat? Bude tedy nutné sestavit dodatečné přiznání k DPH za 2.čtvrtletí a i kontrolní hlášení nebo mohu DPH zaúčtovat až nyní a v kontrolním hlášení uvést datum uskutečnění květen 2017? Děkuji za odpověď.

Odpověď: Pokud budete účtovat v lednu 2018, musíte účtovat časové rozlišení 383/321. Na konci roku 2017 si vytvořte časové rozlišení 5XX/383. Dph uplatníte v tom období, kdy jste obdrželi daňový doklad, tj leden 2018. Do kontrolního hlášení uvedete datum uskutečnění květen 2017.
Otázka: Dobrý den, našla jsem dobropis z 05/2017, který se nevztahuje k žádné faktuře vydané. Tudíž DBP nemá existovat. Fakturantka co jej vytvořila a účetní co jej zaúčtovala, tak tu nepracují. Prosím o radu jak se s tím účetně vypořádat. Děkuji

Odpověď: Pokud jste v účetnictví našla vydaný dobropis, který Vám snížil DPH na výstupu jste povinna dle § 43 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH vystavit storno dobropisu. Dále jste povinna podat dodatečné přiznání za 5 2017. Dobropis je účtován -311/-602, storno dobropisu zaúčtujte stejně s kladným znaménkem. Oba doklady poté započtěte.
Otázka: Dobrý den, prosím o odpověď, jakými předkontacemi zaúčtuji u nestátní neziskové organizace přenesenou daňovou povinnost u FD za opravu. Jsme plátci DPH. Dále ještě jak zaúčtuji pořízení a proplacení zdravotního průkazu u zaměstnance? Ještě jsem se s tím nesetkala.

Odpověď: Jednáli - se o opravu nemovitosti, u které nemáte nárok na odpočet DPH, musíte zaúčtovat opravu 511/321 a k tomu DPH uvést do evidence pro DPH, i když na dokladu není vyčísleno. Dle § 92a odst.3 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH je plátce, pro kterého je zdanitelné plnění v režimu přenesení daňové povinnosti uskutečněno, povinen doplnit výši daně v evidenci pro účely daně z přidané hodnoty. Za správnost vypočtené daně odpovídá plátce, pro kterého je plnění uskutečněno, tedy Vy. V daňovém přiznání musíte toto plnění uvést pouze do ř. 10 (11). Zdravotní průkaz se účtje na osobní náklady, skupina 52X.
Otázka: Dobrý den, ráda bych poprosila znalejší o radu ohledně účtování. Jde o nákup drobného majetku do 3000 Kč - dle směrnice je veden v podrozvaze. Ale jak zaúčtuji majetek, který ještě není dán do užívání? Může být zaúčtován na účet 112 a pak po zařazení do užívání dán teprve na 501 a do podrozvahy? Jde zde sice o příspěvkovou organizace, ale podobný princip bude i u podnikatelů Moc děkuji za rady a přeji krásný den

Odpověď: Ano, drobný majetek do zařazení do užívání může být při metodě 'A' účtován tak, jak popisujete.
Otázka: Dobrý den. Syn pokračuje bez přerušení ve studiu na vysoké škole v dalším akademickém roce 2016/2017. Potvrzení o studiu jsme zaměstnavateli doložili s datem říjen 2017. Zaměstnavatel požaduje toto potvrzení s nejzašším datem září . Je to nezbytné? Děkuji za odpověď.

Odpověď: Dle § 38l odst.3 písm. d) prokazujr poplatník plátci daně potvrzením školy, že zletilé dítě žijící s poplatníkem ve společně hospodařící domácnosti se soustavně připravuje na budoucí povolání studiem nebo předepsaným výcvikem. Pokud škola potvrdí výše uvedené v říjnu 2017, může plátce daně přiznat slevu až od října s tím, že poplatník slevu uplatní v rámci ročního zúčtování. Pokud plátce daně ani tak slevu nebude chtít přiznat, je řešením podat si daňové přiznání sama.
Otázka: Dobrý den, syn začal pracovat na hlavní pracovní poměr, stále ale studuje v kombinované formě na vysoké škole v doktorském studijním programu. Mám jako rodič stále nárok na slevu na dítě? Děkuji za odpověď.

Odpověď: Pokud Vám vznikl nárok na uplatńování slevy na dítě podle ostatních ustanovení zákona 586/1992 Sb., o daních z příjmů, nemá vznik pracovního poměru vliv na uplatnění této slevy. Podotýkám, že sleva se poskytuje do dovršení 26 let věku.
Otázka: Chceme-li jako firma s.r.o. darovat odepsané osobní auto, jaký je postup?

Odpověď: Pokud darujete odepsané osobní auto, je nutné ho nejprve ocenit. Pokud bylo na vstupu uplatněno DPH, je nutno DPH odvést. Zaúčtujete: vyřazení automobilu 082/022 ocenění automobilu 378/641 (343) darování automobilu 543/378   Upozorňuji, že účet 543 je nedaňový a je nutno ho uvést do řádku č. 40 daňového přiznání.  
Otázka: Mám nárok na uplatnění slevy na dítě i v případě, že můj pravidelný měsíční příjem činní přibližně tři tisíce měsíčně?

Odpověď: Podle § 35c odstavec 4 zákona 586/1992 Sb., o dani z příjmu může daňový bonus uplatnit poplatník, který ve zdaňovacím období měl příjem podle § 6, 7, 8 nebo § 9 alespoň ve výši šestinásobku minimální mzdy; u poplatníka, který má příjmy pouze podle § 9 nesmí výdaje převýšit tyto příjmy. Do těchto příjmů se nezahrnují příjmy od daně osvobozené, příjmy, z nichž je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby daně s výjimkou příjmů, u nichž se uplatní postup dle § 36 odst. 7 nebo 8 a příjmy, které jsou podle § 38f vyjmuty ze zdanění. Minimální mzda je k dnešnímu dni 9.900,-- Kč. Pro uplatnění daňového bonusu tedy musí být Váš příjem minimálně 6 x 9.900, tj. 59.400,-- Kč za rok. 
Otázka: Do kdy mám podat daňové přiznání pro fyzické osoby?

Odpověď: Daňové přiznání za rok 2015 se podává do 1.4.2016. 

Zeptejte se nás